Clubinfo

Hoe is tafeltennis ontstaan?

Tafeltennis is rond het begin van de 20e eeuw in Engeland bedacht. Waarschijnlijk brachten Britse militairen het spel mee vanuit India. Zij speelden het spel nog met boeken en een golfbal. Dit werd, terug in Engeland, wat verfijnd en zo ontstond het sport ‘tafeltennis’. De sport werd in de beginjaren vooral gespeeld door de hogere klasse, als gezelschapsspelletje na een diner. Tafeltennis won snel aan populariteit en in 1922 werd de Internationale Tafeltennis Federatie (ITTF) opgericht. In Nederland is de sport vooral bekend als recreatieve sport. Toch is de sport ook zeker competitief. In 1988 werd tafeltennis zelfs een officiële Olympische sport.

Tafeltennis of pingpong?

Tafeltennis en pingpong worden vaak door elkaar heen gebruikt. Er wordt hetzelfde mee bedoeld maar de oorsprong van de woorden is anders. Pingpong is een merknaam van de Britse fabrikant J.Jaques & Son Ltd. Deze bracht tafeltennis spellen op de markt onder de naam ‘pingpong’. De producten van Jaques waren nogal duur. Hierdoor kwamen andere fabrikanten met goedkopere versies op de markt onder de naam ‘tafeltennis’. De naam ‘pingpong’ is een merknaam en kan dus door bijvoorbeeld verenigingen niet zomaar gebruikt worden. Daarom is de naam ‘tafeltennis’ vandaag de dag populairder dan ‘pingpong’.

Spelvormen

Tafeltennis kent verschillende spelvormen, die onder te verdelen zijn in enkelspel, dubbelspel en een teamwedstrijd:

• Enkelspel: mannen enkel, vrouwen enkel.
  • Dubbelspel: mannen dubbel, vrouwen dubbel, gemengd dubbel (aan beide kant één man en één vrouw).
  • Team: je speelt met een team. Iedere gewonnen wedstrijd in bovengenoemde spelvormen levert één punt op voor het team.